maandag 29 november 2010

J'accuse

Ik beschuldig. Op de maandag morgen. Nadat ik dit http://ht.ly/3gE34 las, beschuldig ik bij deze Ivo Opstelten van kilo's boter op zijn hoofd. Aan de voorkant gedoogt Nederland softdrugs. Natuurlijk, het is tenslotte een prettige en constante bron van belastinginkomsten. Ik beschuldig Opstelten van het feit dat hij de eindgebruiker (de achterkant) aan de schandpaal wil nagelen, maar ondertussen de leeftijdsgrens niet kan, durft of wil handhaven. Ik beschuldig hem van het feit dat ondanks de controles die uitgevoerd worden het THC gehalte in softdrugs zo gegroeid is dat o.a het Trimbos instituut maar ook elke verslavingskliniek al jaren aan de bel trekt om te waarschuwen voor de effecten zoals daar zijn een fijne psychose, schizofrenie en andere psychische stoornissen.


Ik beschuldig hem ook van symboolpolitiek, een man met zoveel verstand kàn namelijk zelf niet geloven dat het aan de schandpaal nagelen van jongeren die (soft) drugs gebruiken ook maar iets oplevert of dat daar een preventieve werking vanuit zal gaan. Ik beschuldig hem van discriminatie. Het probleem van coma zuipen, de breezersletjes (u weet wel, de hele jonge meiden die seksuele gunsten verlenen in ruil voor een drankje) is vele malen groter dan het drugsgebruik onder jongeren.


Ik beschuldig hem van het ontketenen van een heksenjacht op ouders wiens kind blowt. Hij zegt: "Ouders moeten door scholen keihard worden aangesproken op drugsgebruik van hun kinderen, want het begint natuurlijk met ouders en jongeren zelf." 


Ja mijnheer Opstelten, de verantwoordelijkheid voor mijn kind begint bij mij. Maar u als minister van Veiligheid en Justitie bent er verantwoordelijk voor dat onze kinderen in iedere stad, dorp of gehucht een coffeeshop binnen kunnen lopen, dat er onvoldoende gecontroleerd wordt op leeftijd, dat de THC waarden zo groot zijn dat  je van hard drugs kunt spreken. En daar spreek ik u keihard op aan. 


Als u dat nou allemaal even gaat regelen, dan blijf ik wel in gesprek met mijn kind over de gevaren van alcohol en drugs. Daar heb ik u namelijk helemaal niet voor nodig.

3 opmerkingen:

  1. OK, dit verhaal hoef ik dus niet ook nog eens op te schrijven. Hartelijk dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed stuk!
    Al leef ik in de (ervarings)overtuiging dat psychosen weliswaar 'getriggerd' kunnen worden door softdrugsgebruik, maar dat de aandoening er latent wel aanwezig moet zijn.
    Softdrugs worden door jongeren met een psychtrische stoornis daarnaast vaak gebruikt als een vorm van 'automedicatie'.

    Intensief softdruggebruik onder jongeren is in mijn ogen altijd reden voor groot alarm.

    En inderdaad, de softdrugs van nu zijn niet meer te vergelijken met die van de jaren '80.

    De term 'softdrug' is misplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk kortzichtig idee weer. Schandpaal en volksgericht liggen dicht bij elkaar en het is bewezen dat dit niet veel goeds in de mens naar boven brengt.

    BeantwoordenVerwijderen