zaterdag 27 november 2010

Jong, jonger, jongst

Kent u de uitdrukking van achteren lyceum, van voren museum? Mijn welpen van 23 en 21 willen hem nog wel eens geschrokken tegen elkaar gebruiken. Ze denken achter een prachtige jonge deerne aan te lopen. Lang blond haar, goed figuur, piquant gekleed, maar als ze er dan voorbij lopen en omkijken om al dat moois eens van voren te bewonderen, maken ze zich met een sprintje uit de voeten. Er is weinig MILFS meer aan wat ze zien, als ze de bewuste dame in het gezicht kijken. Een verlepte kop kijkt ze vanonder het geblondeerde haar aan. Te veel make-up, te bruin, te oud.

Voordat de heren die dit lezen aan het gniffelen slaan. Ik zie en hoor steeds vaker dat dit ook de vriendinnen van de welpen overkomt. Denken ze achter een lekkere vent aan te lopen, kek leren jack, gave spijkerbroek, hippe schoenen, goede kop met haar, lopen ze er voorbij en kijkt een man die hun opa had kunnen zijn ze vanonder het bijgekleurde haar met een verlopen kop aan.

Radio en tv schreeuwen ons toe: jong, jong, jong. Of je je daardoor laat meeslepen is de eigen keuze. Maar ik ben zo benieuwd wat er gebeurt als de types, die ik hierboven beschreven heb, voor de spiegel staan. Zijn er dan twee stemmen in hun hoofd? De ene die onverbiddelijk roept dat dit echt niet kan en de ander die hen de ogen doet sluiten voor de keiharde waarheid? Die laatste stem die ze toefluistert dat je er prima uitziet. Dat je zo oud bent als je je voelt en dat je je nog steeds die strakke jonge en hippe midden twintiger kunt en mag voelen. Dus kleden ze zich ook zo en doen ze er alles aan om de leeftijd te verbergen.

Ouderdom zit hem niet in het lijf. Het zit hem in het niet meer nieuwsgierig zijn. Niet meer open staan voor meningen van anderen. Je niet meer willen verdiepen in de wereld om je heen. Geen verwondering meer kennen. Zuur worden en zeikerig. Een wat oudere man in spijkerbroek en leren jack? Ja graag! Als hij zich daar goed in voelt en dat uitstraalt. Een vrouw van midden vijftig met goede benen in een wat kortere rok? Prima als ze schwung heeft, zelfverzekerd door het leven gaat en niet de concurrentie met haar kleindochter aan wil gaan. 

Dus als je ooit voor de spiegel staat en vraagt: “Spiegelbeeld vertel eens even, ben ik net zo oud als jij?” Laat de spiegel je dan niets wijsmaken. Het antwoord is JA!

http://www.youtube.com/watch?v=hV0SgRP1YiM

4 opmerkingen:

  1. Zelfkennis is het begin van wijsheid. Ik word over een kleine anderhalf jaar 40. Inmiddels ben ik alweer een kledingmerk opgeschoven. Jong voelen is geen vrijbrief om je als een overjarige rollade te persen in te strakke shirts.

    Ik ken er één, hoog geblondeerd haar. G star kleding en midden 50. De vetrollen gobbelen over de rand van haar heupbroek. De kekke riem versterkt het beeld. De string van kant piept net tussen de boord en de vetrol door.

    Ik vind haar een beetje zielig!

    Gelukkig heb ik een goede bescherming in de vorm van mijn puber. Zijn vaste zinnetje. Jee mam, daar ben jij veel te oud voor. Hallo, je bent mijn moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had dat even aan mijn schoonmoeder verteld! Zij heeft haar hele leven voorgenomen om nooit ouder dan 20 te worden. Nu is ze echt oud en al jaren heel erg boos. Boos dat de waarheid niet meer te verbergen valt, boos dat haar lichaam haar 'bedrogen' heeft. Zielig maar vooral onuitstaanbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boos omdat je ouder werd of oud bent is buitengewoon onuitstaanbaar. @hondaluza veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van achteren lyceum van voren museum, geweldig, die kende ik nog niet. Ik had laatst ook zo'n moment, dacht dat er een jonge griet op een trap een boekje zat te lezen, blkee ook een ouwe taart. Zielig eigenlijk, mensen die zo vast blijven houden aan een zogenaamd jeugdig uiterlijk. Geef mij maar mensen die met hun tijd meegaan en nieuwsgierig blijven.

    BeantwoordenVerwijderen