donderdag 19 mei 2011

Bemoeizuchtige heksen



Ik was gisteren aan het zappen en bleef even hangen bij de aankondiging van een nieuw programma 'Wie trouwt mijn zoon' heet het. Vrouwen die hun nog thuiswonende zonen, in plaats van hen met een liefhebbende trap onder hun kont het huis uit te gooien, opgeven voor een tv programma om ze aan de vrouw te krijgen. De zelfstandigheid die het op jezelf wonen die jongens oplevert is aan de bemoeizuchtige heks niet besteed. Hij moet direct onder haar vleugels vandaan, veilig onder de vleugels van een andere vrouw. Netjes vanuit huis getrouwd. Het arme kind maakt alleen kans als ze lijkt op moederlief. De man gaat van de ene bemoeizuchtige heks naar de andere bemoeizuchtige heks.

Dat er aan die mannen (want als iemand in de dertig is spreek je niet meer over jongens) ergens een flinke steek los zit lijkt me evident. Ik ben nog geen man, gezond van lijf, leden en geest, tegen gekomen die het van zijn moeder laat afhangen welke partner hij kiest. Maar ze bestaan blijkbaar.
Persoonlijk zou ik zo'n man nog niet met een tang willen aanraken of er dood naast gevonden willen worden. Maar ik verwacht - helaas - dat de dames in de rij staan. Of dat voor de desbetreffende heren is, of voor hun 15 minuten eeuwige roem? Ik denk het laatste. Lijkt mij een goede basis voor een stabiele en liefdevolle relatie.

De vrouwen die hun zonen opgegeven hebben daar kan ik kort over zijn. Het zijn vrouwen bij wie de bedrading in de bovenkamer niet helemaal in orde is. Waar bemoeien ze zich mee? Hoe halen ze het in hun hoofd om zich te mengen in de partner keuze van hun kind? Dat er sprake is van een ongezonde binding met hun zonen ziet iedereen met een beetje gezond verstand in het hoofd. En dat allemaal onder het mom dat ze zoveel van hun zonen houden. Liefde als excuus voor een verstikkende en ongezonde deken.

En toch gaan honderdduizenden mensen een aantal weken kijken hoe vrouwen andere vrouwen keuren en afkeuren. Tenslotte vinden ze diep van binnen dat geen vrouw goed genoeg is voor hun prinsje.  Ze hebben, zo hoorde ik gisteren, een dikke vinger in de dating pap.

En televisie makend Nederland bedenkt het en verkoopt het onder het adagium: 'Miljarden vliegen kunnen het niet fout hebben. Dus eet stront'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten